Whale Turbines | Turbinas Ballena

For decades, human design engineers have been laboring to make more efficient machines, like propeller blades that produce steady airflow patterns. Our thinking has been fixed on the idea that smooth surfaces are the best basic form, but studies on whales and dolphins are changing that.

A whale flipper has a bumpy edge. After incorporating some bumpy, irregular features into experimental fan blades, Dr. Frank Fish of West Chester University observed, “This design has been shown to be more efficient and also quieter, but defies traditional engineering theories. It turns out that the bumps on whale flippers have a purpose—to reduce drag, increase lift, increase fluid flow efficiency, and decrease the risk of stalling.

Por décadas, los diseñadores ingenieros han estado laborando en hacer maquinas humanas mas eficientes, como las propelas que produzcan patrones en las corrientes de aire. Si bien nuestro pensamiento ha sido siempre con la idea de que superficies planas son la mejor forma básica, estudios realizados en ballenas y delfines han cambiado esa visión.

La aleta de ballena con sus bordes desiguales, han incorporado características en hélices experimentales para ventiladores. El Dr Frank Fish de la Universidad de West Chester hizo notar que, ” este diseño ha sido mostrado como la mas eficiente y estable, difiriendo de las teorías ingenieriles tradicionales. Esto ha hecho notar que la aleta de ballena tienen mas que un propósito- reducen la fricción, incrementan la elevación, incrementan la eficiencia en la dinámica de fluidos y reducen el riesgo de detenerse o atascarse.”

Whale Turbine cortesy NatGeo

Whale Turbine cortesy NatGeo

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s